Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ukraina ettevõtja: Eestis on sõjast vale ettekujutus

    Maksim Lazebnik lükkab ümber ettekujutuse, et Ukrainas käib totaalne sõda.Foto: Erakogu

    Eestis on Ukrainas toimuvast vale ettekujutus, ütles intervjuus Best Marketingile Ukraina Reklaamiliidu president Maxim Lazebnik. „Arvatakse, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull.“

    Lazebniku sõnul käib vilgas äritegevus riigis edasi. „Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse," rääkis ta.
    Kuidas on sõda Ida-Ukrainas mõjutanud Ukraina reklaamitööstust?
    Olen suhelnud mitme Eesti kolleegiga ja mõistnud, et neil on siin toimuvast väga vale ettekujutus. Nad arvavad, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull. Muidugi mõjutab Krimmi annekteerimine ja idas toimuv reklaamitööstust. Samas mitmed reklaamivaldkonnad kasvavad: agentuurid laienevad ja vajavad tööjõudu, eriti digitaalvaldkonnas.
    Grivnades on meediamahud käesoleval aastal langenud 35%-40%, eurodes võib rääkida meediaturu kahanemisest rohkem kui poole võrra. See tuleneb grivna kursi nõrgenemisest euro suhtes. Aga 10 eurosendi eest saab jätkuvalt tervele Kiievile metrooga ringi peale teha. Piima ja leiva hind pole ka tõusnud.
    Reklaamis on suurim langus väli-, trüki- ja telemeedias. Veebi rahastatakse siiani ja veebirahad liiguvad eelkõige loovagentuuridesse. Loovagentuurid pole langust veel omal nahal tundnud. Teine asi on muidugi agentuuritöötajate indekseerimata palgad. Kui vanasti oli palk 20 000 grivnat ehk 2000 eurot, siis tänase kursi juures on sama summa kõigest 1000 eurot. Aga kõigest hoolimata on Kiievi reklaamiturg väga vitaalne.
    Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Kuidas saab sõjategevuse taustal üldse kaupa transportida? Öeldakse, et ärikokkulepped ja sõda on kaks üksteisest sõltumatut asja. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse. Donetsk on oma olemuselt võrdlemisi rikas tööstuspiirkond. Lugansk on Donetski absoluutne vastand. Luganskil võis tõesti olla alust protestideks ja konfliktideks, Donetskis mitte. Kõik propagandistlikud muinasjutud keelelisest diskrimineerimisest on valed. Kogu apoliitiline äritegevus säilis, mis omakorda tähendab, et reklaami on jätkuvalt vaja.
    Millised ärisektorid on täna reklaamiturul kõige aktiivsemad/passiivsemad?
    Aktiivseim on ravimi- ja meditsiinitööstus. Ravimid haaravad enda alla 30% telereklaamist. Reklaamivad nii kohalikud kui välismaised ettevõtted. Paljud staažikad vene kliendid lahkusid. Autoturg kahanes märgatavalt, kuna valuutakurss on ettearvamatu.
    Telekomile on raske hinnangut anda. MTS kaotas Krimmi annekteerimisega palju kliente. Kyivstaril pole suuri kaotusi olnud. Seoses üleminekuga 3G-le on telekomid ajutiselt oma turunduseelarve kraanid kinni keeranud. Pangandussektoris on sarnane olukord. Mõni pank kasvas, mõni kahanes. Vene pangad eemalduvad Ukraina turult. Euroopale orienteeritud pangad kasvavad kõige kiiremini. Aga jaekaubandus on reklaamieelarvet suurendanud! See sektor tunneb end võrdlemisi kindlalt.
    Mainisid, et Venemaa ettevõtted vähendavad reklaamikulutusi. Mis seda põhjustab?
    Poliitiline kliima mõjutab Vene ettevõtete mainet, mistõttu paljud maskeeruvad Ukraina firmadeks. Suurte ettevõtete jaoks nagu Sberbank pole maskeerumine muidugi võimalik.
    Kiievis on paljud Vene kaubad märgistatud väikese Vene lipuga. Kusjuures teiste riikide kaubad ei ole sel viisil märgistatud. Loomulikult on see Vene kaupade tarbimist märgatavalt vähendanud. Reklaam on müügiga otseses seoses. Pole müüki, pole mõtet ka reklaami teha.
    Suurte rahvusvaheliste firmade (Unilever, Kraft) turundust juhitakse Moskvast. Ukrainas puudub kohalik turundusjuht. Sisuliselt kuulume Venemaa müügiregiooni alla. Loodan, et globaalsed peakontorid viivad sisse vajalikud muudatused ja liidavad Ukraina näiteks Kesk- ja Ida-Euroopa regiooniga. Vastasel juhul on tulevik tume.
    Autor: Hando Sinisalu ja Ann Kruuk
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.